v 25+0

Jappjapp, idag går jag in i v 26!

Vände på mig på magkortet efs det alltid blir skugga bakom magen när jag står åt andra hållet.
Tyvärr så ser jag fortfarande ingen skillnad på magstorleken, men jag har bestämt mig för att inte oroa mig något mer tills BM-tiden på fredag.

Igår var han helt galen i magen, han höll på HELA dagen. Jag tror att det längsta utan spark/bök var typ en halvtimme eller nåt.

image56

______________________________________________________________

v 26

image57

Förmodligen passar inte dina vanliga kläder längre, för nu börjar du lagra fett kring bröst och höfter. Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några. Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen.

Barnet är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ungefär 900g. Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen. Lungorna utvecklas alltjämt och barnet växer till sig mer och mer. Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage. Ögonen är nu färdigbildade och barnet har lärt sig att både andas in och ut. När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. Det finns studier som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka.

Nu börjar det bli dags att fundera på om en profylaxkurs är något för dig och din partner. Genom att förbereda er fysiskt och mentalt inför förlossningen ökar era chanser att få en fin förlossningsupplevelse. Är du ute i god tid kan du välja det kursdatum och den kursplats som passar er bäst och ni får mycket tid för träning innan förlossningen startar. Mer info om Profylax får du här


Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag tycker visst att det är skillnad - kanske inte mest på storleken utan på formen, plus att den ser mycket mer spänd ut.

Varför ska folk påpeka saker om gravidas magar över huvud taget? (Ja, nu gjorde ju jag det, men du fattar...) Det enda man lyckas med är ju att skapa oro. Men det finns ju inget roligare än att berätta hemska förlossningshistorier för gravida heller så...

Tjing och hej!! :-)

2008-04-22 @ 10:44:08
Postat av: Ulla

Snygg mage!!! nu syns det tydligt att Sixten växer och blir större för var dag, han börjar ta rejält med plats = "bus i magen"!! Njut av de stunderna för jag kan sakna dom än idag..... Klappa magen från farmor...Kram till er alla

2008-04-23 @ 09:31:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0